A közlekedésbiztonság javítása, a közutak védelme és a tengelysúly vagy össztömeg tekintetében túlterhelt járművek közlekedésének visszaszorítása, ellenőrzésük hatékonyabbá tétele érdekében életre hívott Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) projekt keretében az ország 89 pontján - az összes sávban együttesen 273 darab - mérőegység kialakítása és telepítése kezdődött meg. Az alapvetően tehergépjárművek tengelysúly-mérésére kialakított rendszer a járművek súlyát megállítás nélkül, menet közben méri. Fontos megjegyezni, hogy az ellenőrzéseket támogató hálózat mérőegységei telepítésének és működtetésének tengelye a transz-európai közlekedési folyosón (TEN-T) kerültek megjelölésre.
A berendezések - működési elvük szerint - tengelyenként mérnek terhelést, majd ezen adatokból számítanak össztömeget. (A túlterhelt járművek kiválasztása tekintetében a rendszer a projekt első szakaszában előszűrés formájában működik). A mérési pontokon történő áthaladáskor az útburkolatba épített WIM (weight in motion) szenzorok meghatározzák a jármű tengelyterhelését és össztömegét, továbbá a mérőpontokon telepített kamerák fényképet is készítenek a járműről. A helyszíni ellenőrzést a mérési eredmények alapján rendelik el. A túlsúlyosnak vélt járművet a közúti ellenőr a forgalomból kitereli, és a helyszíni ellenőrzés során elvégzett mérés alapján állapítja meg, hogy az megsértette-e a járművek tömegére és tengelyterhelésére vonatkozó előírásokat, és indokolt-e a bírság kiszabása. A jármű kizárólag akkor közlekedhet tovább, ha a túlsúlyt megszüntetik.
Az összes mérőegység kiépítését, mérési eredményeik hitelesítését követően nyílik lehetőség az objektív felelősség alapján történő bírságolásra. Ebben a szakaszban a folyamat a következő: a mérési pontokon történő áthaladáskor az útburkolatba épített WIM szenzor meghatározza a jármű tengelyterhelését és össztömegét, továbbá a mérőpontokon telepített kamerák fényképet készítenek a járműről. A rendszer a hiteles mérési adatok alapján megállapítja, hogy a járművet túlterhelték-e. Amennyiben helyszíni ellenőrzés céljából a túlterhelt járművet kiterelik, a TSM rendszer hiteles mérési adatai alapján megtörténik a bírság kiszabása. A jármű akkor közlekedhet tovább, ha a túlsúlyt megszüntetik. Amennyiben a túlsúlyos járművet nem állítják meg, a bírság kiszabásáról levélben értesítik a jármű üzembentartóját.
A TSM alkalmazását a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény teszi lehetővé, ez határozza meg a kiszabható bírság tételkereteit.
A közlekedési hatóság a közúti forgalom biztonsága érdekében a közúti járművek megengedett legnagyobb össztömegére és tengelyterhelésére vonatkozó rendelkezések megtartásával kapcsolatos ellenőrzési feladatok támogatására, az ellenőrzésre való kiválasztás előszűrése érdekében Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszert működtet.
A közlekedési hatóság a tengelysúlymérő-rendszer keretében kezeli a következő adatokat:
a) a jármű honossága, rendszáma,
b) a jármű össztömege és tengelyterhelése,
c) a jármű tengelyeinek száma, a tengelyek közötti távolság,
d) az úthasználat helye és ideje,
e) a jármű áthaladási sebessége.
Amennyiben a tengelysúlymérő-rendszer keretében végzett mérés alapján szabályszegés gyanúja vélelmezhető, a fenti adatokat a jármű hatósági ellenőrzésre való kiválasztása érdekében jelzi a közúti ellenőröknek.
A pontosabb büntetési tételeket egy hamarosan megjelenő kormányrendelet fogja meghatározni. A beépített szenzorok pontosságára vonatkozó tűréshatárt és annak mértékét az előszűrő rendszer működése során gyűjtött adatokból lehet majd megállapítani és jogszabályban rögzíteni.
Műszaki tulajdonságai miatt a TSM rendszer a mérés időpontjában alapvetően a 3500 kg-ot meghaladó össztömeggel közlekedő járművekkel szemben lesz alkalmazható objektív szankcionálásra. A rendszer azonban alkalmas lesz arra, hogy a 3500 kg-nál alacsonyabb össztömegű járművek esetében riasztást küldjön a mozgó közúti ellenőri csoportoknak, amennyiben azok mért tömege meghaladja a forgalmi engedélyben meghatározott megengedett össztömeg értékét. A közúti ellenőrök az ilyen járműveket megállíthatják, megmérhetik és az üzembentartóval szemben eljárhatnak majd a későbbiekben hatályba lépő jogszabály alapján.
A 89 mérőpont pontos helyét az alábbi táblázat tartalmazza:
Sorszám |
Út |
Település |
km szelvény |
1. |
10 |
Neszmély |
67+843 km sz. |
2. |
1 |
Ács |
92+710 km sz. |
3. |
1 |
Mosonmagyaróvár |
165+899 km sz. |
4. |
2 |
Rétság |
56+096 km sz. |
5. |
4 |
Szolnok |
101+424 km sz. |
6. |
4 |
Tuzsér |
333+231 km sz. |
7. |
5 |
Szeged |
175+355 km sz. |
8. |
6 |
Barcs |
256+590 km sz. |
9. |
7 |
Letenye |
227+818 km sz. |
10. |
8 |
Rönök |
182+228 km sz. |
11. |
12 |
Nagymaros/Kismaros |
8+324 km sz. |
12. |
13 |
Csém |
7+873 km sz. |
13. |
14 |
Vámosszabadi |
6+910 km sz. |
14. |
21 |
Bátonyterenye/Vizslás |
48+098 km sz. |
15. |
25 |
Ózd |
75+300 km sz. |
16. |
26 |
Putnok |
36+887 km sz. |
17. |
33 |
Tiszafüred |
39+148 km sz. |
18. |
35 |
Tiszaújváros |
20+445 km sz. |
19. |
37 |
Sátoraljaújhely |
73+222 km sz. |
20. |
38 |
Tiszanagyfalu |
21+320 km sz. |
21. |
41 |
Vásárosnamény |
46+591 km sz. |
22. |
42 |
Biharkeresztes |
53+280 km sz. |
23. |
43 |
Magyarcsanád |
45+441 km sz. |
24. |
44 |
Lakitelek |
29+750 km sz. |
25. |
44 |
Gyula |
133+495 km sz. |
26. |
47 |
Hódmezővásárhely |
206+344 km sz. bal pálya |
47 |
Hódmezővásárhely |
206+318 km sz. jobb pálya |
|
27. |
49 |
Pátyod |
46+556 km sz. |
28. |
52 |
Dunaföldvár |
61+168 km sz. |
29. |
53 |
Kisszállás |
75+863 km sz. |
30. |
55 |
Pörböly |
112+011 km sz. |
31. |
56 |
Mohács |
52+902 km sz. |
32. |
58 |
Harkány |
22+186 km sz. |
33. |
68 |
Csokonyavisonta |
11+913 km sz. |
34. |
84 |
Kópháza |
113+522 km sz. |
35. |
86 |
Zalalövő |
26+683 km sz. |
36. |
89 |
Szombathely/Torony |
7+005 km sz. |
37. |
150 |
Mosonmagyaróvár |
4+716 km sz. |
38. |
431 |
Kiszombor |
0+383 km sz. |
39. |
451 |
Csongrád |
29+798 km sz. |
40. |
8 |
Márkó |
58+685 km sz. |
41. |
M85 |
M85 Enese |
10+644 km sz. bal pálya |
M85 |
M85 Enese |
10+670 km sz. jobb pálya |
|
42. |
860 |
Szeleste/Ölbő |
96+008 km sz. bal pálya |
860 |
Szeleste/Ölbő |
95+981 km sz. jobb pálya |
|
43. |
M1 |
M1 Biatorbágy |
18+073 km sz. bal pálya |
M1 |
M1 Biatorbágy |
17+543 km sz. jobb pálya |
|
44. |
M1 |
M1 Tata |
63+676 km sz. bal pálya |
45. |
M1 |
M1 Bábolna |
91+686 km sz. jobb pálya |
46. |
M1 |
M1 Bőny |
104+355 km sz. bal pálya |
M1 |
M1 Bőny |
104+329 km sz. jobb pálya |
|
47. |
M1 |
M1 Levél |
163+696 km sz. bal pálya |
M1 |
M1 Levél |
163+670 km sz. jobb pálya |
|
48. |
M3 |
M3 Mogyoród |
23+569 km sz. bal pálya |
49. |
M3 |
M3 Mogyoród |
17+674 km sz. jobb pálya |
50. |
M3 |
M3 Gyöngyöshalász |
78+195 km sz. bal pálya |
51. |
M3 |
M3 Gyöngyöshalász |
77+190 km sz. jobb pálya |
52. |
M3 |
M3 Polgár |
169+112 km sz. bal pálya |
53. |
M3 |
M3 Polgár |
166+809 km sz. jobb pálya |
54. |
M3 |
M3 Kálmánháza |
215+104 km sz. bal pálya |
55. |
M3 |
M3 Kálmánháza |
213+520 km sz. jobb pálya |
56. |
M30 |
M30 Miskolc |
22+175 km sz. bal pálya |
M30 |
M30 Miskolc |
21+960 km sz. jobb pálya |
|
57. |
M35 |
M35 Hajdúböszörmény |
29+828 km sz. bal pálya |
M35 |
M35 Hajdúböszörmény |
29+853 km sz. jobb pálya |
|
58. |
M43 |
M43 Szeged |
16+842 km sz. mindkét pálya |
59. |
M7 |
M7 Martonvásár |
28+283 km sz. jobb pálya |
60. |
M7 |
M7 Polgárdi |
82+234 km sz. bal pálya |
M7 |
M7 Polgárdi |
82+208 km sz. jobb pálya |
|
61. |
M7 |
M7 Balatonszárszó |
127+149 km sz. bal pálya |
62. |
M7 |
M7 Zamárdi |
110+778 km sz. jobb pálya |
63. |
M7 |
M7 Balatonkeresztúr |
168+095 km sz. bal pálya |
64. |
M7 |
M7 Balatonkeresztúr |
166+691 km sz. jobb pálya |
65. |
M7 |
M7 Becsehely |
224+882 km sz. bal pálya |
M7 |
M7 Becsehely |
224+832 km sz. jobb pálya |
|
66. |
M8 |
M8 Dunaújváros |
78+908 km sz. bal pálya |
M8 |
M8 Dunaújváros |
78+880 km sz. jobb pálya |
|
67. |
M9 |
M9 Bogyiszló |
14+448 km sz. mindkettő |
68. |
M0 |
Budapest |
32+355 km sz. bal pálya |
M0 |
Budapest |
32+560 km sz. jobb pálya |
|
69. |
M0 |
Budapest |
71+935 km sz. bal pálya |
70. |
M0 |
Budapest |
70+175 km sz. jobb pálya |
71. |
M1 |
Abda |
131+600 km sz. bal pálya |
72. |
M3 |
Gödöllő |
28+650 km sz. bal pálya |
73. |
M3 |
Hatvan |
51+900 km sz. jobb pálya |
74. |
M7 |
Velence |
43+850 km sz. bal pálya |
M7 |
Velence |
43+960 km sz. jobb pálya |
|
75. |
2 |
Parassapuszta (Hont) |
74+800 km sz. ±300 m |
76. |
21 |
Somoskőújfalu |
62+850 km sz. – 63+260 km sz. |
77. |
22 |
Balassagyarmat |
19+880 km sz. – 20+480 km sz. |
78. |
22 |
Balassagyarmat |
24+600 km sz. ±300 m |
79. |
4252 |
Méhkerék |
4+300 km sz. – 3+700 km sz. |
80. |
4455 |
Battonya |
5+950 km sz. |
81. |
47 |
Tépe |
27+350 km sz. ±300 m |
82. |
87 |
Kőszeg |
49+660 km sz. ±300 m |
83. |
89 |
Bucsu |
11+000 km sz. – 11+800 km sz. |
84. |
M1 |
Hegyeshalom |
171+190 km sz. bal pálya |
85. |
M1 |
Hegyeshalom |
170+100 km sz. jobb pálya |
86. |
M43 |
Csanádpalota |
55+900 km sz. bal pálya |
87. |
M43 |
Csanádpalota |
53+550 km sz. jobb pálya (VJT) |
88. |
M70 |
Tornyiszentmiklós |
18+600 km sz. ±300 m |
89. |
4 |
Vecsés |
28+410 km sz. bal pálya |
A fenti (29,9 milliárd forintból megvalósuló) 89 mérőhelyből 74 az útdíj-ellenőrzési (UD) rendszerhez tartozó kapukra épül, kettőt VJT-portálra (változtatható jelzésképű tábla) szerelnek, a maradék 13 kontrollpontnak pedig teljesen új tartószerkezetet állítanak az utak fölé. A járműveket figyelő és azonosító kamerák csak egyik elemei lesznek a rendszernek, minden egyes helyen szenzorokat építenek az útburkolatba, valamint felállítanak egy „központi hatósági ellenőrző rendszert”, ehhez futnak be a mérőpontokról az adatok.
A tesztüzem már elindult, az előszűrő funkciót ellátó első mérőegységek üzembe helyezése megtörtént. A járművek megállítását nem igénylő, automatikus méréssel történő ellenőrzésére irányuló - az objektív felelősség elve alapján működő teljes - automatikus üzemmód elindítása 2017 szeptemberétől várható.