- 2017. június 14. szerda
A közlekedésbiztonság javítása, a közutak védelme és a tengelysúly vagy össztömeg tekintetében túlterhelt járművek közlekedésének visszaszorítása, ellenőrzésük hatékonyabbá tétele érdekében életre hívott Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) projekt keretében az ország 89 pontján - az összes sávban együttesen 273 darab - mérőegység kialakítása és telepítése kezdődött meg. Az alapvetően tehergépjárművek tengelysúly-mérésére kialakított rendszer a járművek súlyát megállítás nélkül, menet közben méri. Fontos megjegyezni, hogy az ellenőrzéseket támogató hálózat mérőegységei telepítésének és működtetésének tengelye a transz-európai közlekedési folyosón (TEN-T) kerültek megjelölésre.
A berendezések - működési elvük szerint - tengelyenként mérnek terhelést, majd ezen adatokból számítanak össztömeget. (A túlterhelt járművek kiválasztása tekintetében a rendszer a projekt első szakaszában előszűrés formájában működik). A mérési pontokon történő áthaladáskor az útburkolatba épített WIM (weight in motion) szenzorok meghatározzák a jármű tengelyterhelését és össztömegét, továbbá a mérőpontokon telepített kamerák fényképet is készítenek a járműről. A helyszíni ellenőrzést a mérési eredmények alapján rendelik el. A túlsúlyosnak vélt járművet a közúti ellenőr a forgalomból kitereli, és a helyszíni ellenőrzés során elvégzett mérés alapján állapítja meg, hogy az megsértette-e a járművek tömegére és tengelyterhelésére vonatkozó előírásokat, és indokolt-e a bírság kiszabása. A jármű kizárólag akkor közlekedhet tovább, ha a túlsúlyt megszüntetik.
Az összes mérőegység kiépítését, mérési eredményeik hitelesítését követően nyílik lehetőség az objektív felelősség alapján történő bírságolásra. Ebben a szakaszban a folyamat a következő: a mérési pontokon történő áthaladáskor az útburkolatba épített WIM szenzor meghatározza a jármű tengelyterhelését és össztömegét, továbbá a mérőpontokon telepített kamerák fényképet készítenek a járműről. A rendszer a hiteles mérési adatok alapján megállapítja, hogy a járművet túlterhelték-e. Amennyiben helyszíni ellenőrzés céljából a túlterhelt járművet kiterelik, a TSM rendszer hiteles mérési adatai alapján megtörténik a bírság kiszabása. A jármű akkor közlekedhet tovább, ha a túlsúlyt megszüntetik. Amennyiben a túlsúlyos járművet nem állítják meg, a bírság kiszabásáról levélben értesítik a jármű üzembentartóját.
A TSM alkalmazását a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény teszi lehetővé, ez határozza meg a kiszabható bírság tételkereteit.
A közlekedési hatóság a közúti forgalom biztonsága érdekében a közúti járművek megengedett legnagyobb össztömegére és tengelyterhelésére vonatkozó rendelkezések megtartásával kapcsolatos ellenőrzési feladatok támogatására, az ellenőrzésre való kiválasztás előszűrése érdekében Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszert működtet.
A közlekedési hatóság a tengelysúlymérő-rendszer keretében kezeli a következő adatokat:
a) a jármű honossága, rendszáma,
b) a jármű össztömege és tengelyterhelése,
c) a jármű tengelyeinek száma, a tengelyek közötti távolság,
d) az úthasználat helye és ideje,
e) a jármű áthaladási sebessége.
Amennyiben a tengelysúlymérő-rendszer keretében végzett mérés alapján szabályszegés gyanúja vélelmezhető, a fenti adatokat a jármű hatósági ellenőrzésre való kiválasztása érdekében jelzi a közúti ellenőröknek.
A pontosabb büntetési tételeket egy hamarosan megjelenő kormányrendelet fogja meghatározni. A beépített szenzorok pontosságára vonatkozó tűréshatárt és annak mértékét az előszűrő rendszer működése során gyűjtött adatokból lehet majd megállapítani és jogszabályban rögzíteni.
Műszaki tulajdonságai miatt a TSM rendszer a mérés időpontjában alapvetően a 3500 kg-ot meghaladó össztömeggel közlekedő járművekkel szemben lesz alkalmazható objektív szankcionálásra. A rendszer azonban alkalmas lesz arra, hogy a 3500 kg-nál alacsonyabb össztömegű járművek esetében riasztást küldjön a mozgó közúti ellenőri csoportoknak, amennyiben azok mért tömege meghaladja a forgalmi engedélyben meghatározott megengedett össztömeg értékét. A közúti ellenőrök az ilyen járműveket megállíthatják, megmérhetik és az üzembentartóval szemben eljárhatnak majd a későbbiekben hatályba lépő jogszabály alapján.
A 89 mérőpont pontos helyét az alábbi táblázat tartalmazza:
Sorszám |
Út |
Település |
km szelvény |
1. |
10 |
Neszmély |
67+843 km sz. |
2. |
1 |
Ács |
92+710 km sz. |
3. |
1 |
Mosonmagyaróvár |
165+899 km sz. |
4. |
2 |
Rétság |
56+096 km sz. |
5. |
4 |
Szolnok |
101+424 km sz. |
6. |
4 |
Tuzsér |
333+231 km sz. |
7. |
5 |
Szeged |
175+355 km sz. |
8. |
6 |
Barcs |
256+590 km sz. |
9. |
7 |
Letenye |
227+818 km sz. |
10. |
8 |
Rönök |
182+228 km sz. |
11. |
12 |
Nagymaros/Kismaros |
8+324 km sz. |
12. |
13 |
Csém |
7+873 km sz. |
13. |
14 |
Vámosszabadi |
6+910 km sz. |
14. |
21 |
Bátonyterenye/Vizslás |
48+098 km sz. |
15. |
25 |
Ózd |
75+300 km sz. |
16. |
26 |
Putnok |
36+887 km sz. |
17. |
33 |
Tiszafüred |
39+148 km sz. |
18. |
35 |
Tiszaújváros |
20+445 km sz. |
19. |
37 |
Sátoraljaújhely |
73+222 km sz. |
20. |
38 |
Tiszanagyfalu |
21+320 km sz. |
21. |
41 |
Vásárosnamény |
46+591 km sz. |
22. |
42 |
Biharkeresztes |
53+280 km sz. |
23. |
43 |
Magyarcsanád |
45+441 km sz. |
24. |
44 |
Lakitelek |
29+750 km sz. |
25. |
44 |
Gyula |
133+495 km sz. |
26. |
47 |
Hódmezővásárhely |
206+344 km sz. bal pálya |
47 |
Hódmezővásárhely |
206+318 km sz. jobb pálya |
|
27. |
49 |
Pátyod |
46+556 km sz. |
28. |
52 |
Dunaföldvár |
61+168 km sz. |
29. |
53 |
Kisszállás |
75+863 km sz. |
30. |
55 |
Pörböly |
112+011 km sz. |
31. |
56 |
Mohács |
52+902 km sz. |
32. |
58 |
Harkány |
22+186 km sz. |
33. |
68 |
Csokonyavisonta |
11+913 km sz. |
34. |
84 |
Kópháza |
113+522 km sz. |
35. |
86 |
Zalalövő |
26+683 km sz. |
36. |
89 |
Szombathely/Torony |
7+005 km sz. |
37. |
150 |
Mosonmagyaróvár |
4+716 km sz. |
38. |
431 |
Kiszombor |
0+383 km sz. |
39. |
451 |
Csongrád |
29+798 km sz. |
40. |
8 |
Márkó |
58+685 km sz. |
41. |
M85 |
M85 Enese |
10+644 km sz. bal pálya |
M85 |
M85 Enese |
10+670 km sz. jobb pálya |
|
42. |
860 |
Szeleste/Ölbő |
96+008 km sz. bal pálya |
860 |
Szeleste/Ölbő |
95+981 km sz. jobb pálya |
|
43. |
M1 |
M1 Biatorbágy |
18+073 km sz. bal pálya |
M1 |
M1 Biatorbágy |
17+543 km sz. jobb pálya |
|
44. |
M1 |
M1 Tata |
63+676 km sz. bal pálya |
45. |
M1 |
M1 Bábolna |
91+686 km sz. jobb pálya |
46. |
M1 |
M1 Bőny |
104+355 km sz. bal pálya |
M1 |
M1 Bőny |
104+329 km sz. jobb pálya |
|
47. |
M1 |
M1 Levél |
163+696 km sz. bal pálya |
M1 |
M1 Levél |
163+670 km sz. jobb pálya |
|
48. |
M3 |
M3 Mogyoród |
23+569 km sz. bal pálya |
49. |
M3 |
M3 Mogyoród |
17+674 km sz. jobb pálya |
50. |
M3 |
M3 Gyöngyöshalász |
78+195 km sz. bal pálya |
51. |
M3 |
M3 Gyöngyöshalász |
77+190 km sz. jobb pálya |
52. |
M3 |
M3 Polgár |
169+112 km sz. bal pálya |
53. |
M3 |
M3 Polgár |
166+809 km sz. jobb pálya |
54. |
M3 |
M3 Kálmánháza |
215+104 km sz. bal pálya |
55. |
M3 |
M3 Kálmánháza |
213+520 km sz. jobb pálya |
56. |
M30 |
M30 Miskolc |
22+175 km sz. bal pálya |
M30 |
M30 Miskolc |
21+960 km sz. jobb pálya |
|
57. |
M35 |
M35 Hajdúböszörmény |
29+828 km sz. bal pálya |
M35 |
M35 Hajdúböszörmény |
29+853 km sz. jobb pálya |
|
58. |
M43 |
M43 Szeged |
16+842 km sz. mindkét pálya |
59. |
M7 |
M7 Martonvásár |
28+283 km sz. jobb pálya |
60. |
M7 |
M7 Polgárdi |
82+234 km sz. bal pálya |
M7 |
M7 Polgárdi |
82+208 km sz. jobb pálya |
|
61. |
M7 |
M7 Balatonszárszó |
127+149 km sz. bal pálya |
62. |
M7 |
M7 Zamárdi |
110+778 km sz. jobb pálya |
63. |
M7 |
M7 Balatonkeresztúr |
168+095 km sz. bal pálya |
64. |
M7 |
M7 Balatonkeresztúr |
166+691 km sz. jobb pálya |
65. |
M7 |
M7 Becsehely |
224+882 km sz. bal pálya |
M7 |
M7 Becsehely |
224+832 km sz. jobb pálya |
|
66. |
M8 |
M8 Dunaújváros |
78+908 km sz. bal pálya |
M8 |
M8 Dunaújváros |
78+880 km sz. jobb pálya |
|
67. |
M9 |
M9 Bogyiszló |
14+448 km sz. mindkettő |
68. |
M0 |
Budapest |
32+355 km sz. bal pálya |
M0 |
Budapest |
32+560 km sz. jobb pálya |
|
69. |
M0 |
Budapest |
71+935 km sz. bal pálya |
70. |
M0 |
Budapest |
70+175 km sz. jobb pálya |
71. |
M1 |
Abda |
131+600 km sz. bal pálya |
72. |
M3 |
Gödöllő |
28+650 km sz. bal pálya |
73. |
M3 |
Hatvan |
51+900 km sz. jobb pálya |
74. |
M7 |
Velence |
43+850 km sz. bal pálya |
M7 |
Velence |
43+960 km sz. jobb pálya |
|
75. |
2 |
Parassapuszta (Hont) |
74+800 km sz. ±300 m |
76. |
21 |
Somoskőújfalu |
62+850 km sz. – 63+260 km sz. |
77. |
22 |
Balassagyarmat |
19+880 km sz. – 20+480 km sz. |
78. |
22 |
Balassagyarmat |
24+600 km sz. ±300 m |
79. |
4252 |
Méhkerék |
4+300 km sz. – 3+700 km sz. |
80. |
4455 |
Battonya |
5+950 km sz. |
81. |
47 |
Tépe |
27+350 km sz. ±300 m |
82. |
87 |
Kőszeg |
49+660 km sz. ±300 m |
83. |
89 |
Bucsu |
11+000 km sz. – 11+800 km sz. |
84. |
M1 |
Hegyeshalom |
171+190 km sz. bal pálya |
85. |
M1 |
Hegyeshalom |
170+100 km sz. jobb pálya |
86. |
M43 |
Csanádpalota |
55+900 km sz. bal pálya |
87. |
M43 |
Csanádpalota |
53+550 km sz. jobb pálya (VJT) |
88. |
M70 |
Tornyiszentmiklós |
18+600 km sz. ±300 m |
89. |
4 |
Vecsés |
28+410 km sz. bal pálya |
A fenti (29,9 milliárd forintból megvalósuló) 89 mérőhelyből 74 az útdíj-ellenőrzési (UD) rendszerhez tartozó kapukra épül, kettőt VJT-portálra (változtatható jelzésképű tábla) szerelnek, a maradék 13 kontrollpontnak pedig teljesen új tartószerkezetet állítanak az utak fölé. A járműveket figyelő és azonosító kamerák csak egyik elemei lesznek a rendszernek, minden egyes helyen szenzorokat építenek az útburkolatba, valamint felállítanak egy „központi hatósági ellenőrző rendszert”, ehhez futnak be a mérőpontokról az adatok.
A tesztüzem már elindult, az előszűrő funkciót ellátó első mérőegységek üzembe helyezése megtörtént. A járművek megállítását nem igénylő, automatikus méréssel történő ellenőrzésére irányuló - az objektív felelősség elve alapján működő teljes - automatikus üzemmód elindítása 2017 szeptemberétől várható.
Aktuális tanfolyamaink
Munkavállalás? Vállalkozás? Munkavállaláshoz árufuvarozó és buszos GKI tanfolyam! Gépkezelői képzések valós gyakorlattal! Szakmai irányítók vállalkozói tanfolyama! Tájékozódjon induló tanfolyamainkról!
Szaktanácsadás
Egész évben rendelkezésre állunk telefonos tanácsadással a gyakorlati munkavégzésben felmerülő kérdéseik megválaszolásában! Figyeljük a jogszabályváltozásokat és faxon vagy e-mailben automatikusan értesítjük partnereinket!
Tachográffal kapcsolatos szolgáltatások
Szervezze úgy gépjárművezetői munkáját, hogy az megfeleljen a tachográf készülékekre vonatkozó előírásokat tartalmazó 165/2014/EU rendelet és az 561/2006 EK rendelet előírásainak! Kerülje el a magas bírságokat, értékeltesse ki a korongokat illetve a digitális adatokat szabályosan!
Szerezzen megalapozott ismeretet Ön és gépkocsivezetője szakmai képzésünkön!