Youtube
Facebook
  • Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyezned kell a JavaScript használatát.
  • 06 1 261 0078

A közlekedésbiztonság javítása, a közutak védelme és a tengelysúly vagy össztömeg tekintetében túlterhelt járművek közlekedésének visszaszorítása, ellenőrzésük hatékonyabbá tétele érdekében életre hívott Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) projekt keretében az ország 89 pontján - az összes sávban együttesen 273 darab - mérőegység kialakítása és telepítése kezdődött meg. Az alapvetően tehergépjárművek tengelysúly-mérésére kialakított rendszer a járművek súlyát megállítás nélkül, menet közben méri. Fontos megjegyezni, hogy az ellenőrzéseket támogató hálózat mérőegységei telepítésének és működtetésének tengelye a transz-európai közlekedési folyosón (TEN-T) kerültek megjelölésre.

 

 A berendezések - működési elvük szerint - tengelyenként mérnek terhelést, majd ezen adatokból számítanak össztömeget. (A túlterhelt járművek kiválasztása tekintetében a rendszer a projekt első szakaszában előszűrés formájában működik). A mérési pontokon történő áthaladáskor az útburkolatba épített WIM (weight in motion) szenzorok meghatározzák a jármű tengelyterhelését és össztömegét, továbbá a mérőpontokon telepített kamerák fényképet is készítenek a járműről. A helyszíni ellenőrzést a mérési eredmények alapján rendelik el. A túlsúlyosnak vélt járművet a közúti ellenőr a forgalomból kitereli, és a helyszíni ellenőrzés során elvégzett mérés alapján állapítja meg, hogy az megsértette-e a járművek tömegére és tengelyterhelésére vonatkozó előírásokat, és indokolt-e a bírság kiszabása. A jármű kizárólag akkor közlekedhet tovább, ha a túlsúlyt megszüntetik.

Az összes mérőegység kiépítését, mérési eredményeik hitelesítését követően nyílik lehetőség az objektív felelősség alapján történő bírságolásra. Ebben a szakaszban a folyamat a következő: a mérési pontokon történő áthaladáskor az útburkolatba épített WIM szenzor meghatározza a jármű tengelyterhelését és össztömegét, továbbá a mérőpontokon telepített kamerák fényképet készítenek a járműről. A rendszer a hiteles mérési adatok alapján megállapítja, hogy a járművet túlterhelték-e. Amennyiben helyszíni ellenőrzés céljából a túlterhelt járművet kiterelik, a TSM rendszer hiteles mérési adatai alapján megtörténik a bírság kiszabása. A jármű akkor közlekedhet tovább, ha a túlsúlyt megszüntetik. Amennyiben a túlsúlyos járművet nem állítják meg, a bírság kiszabásáról levélben értesítik a jármű üzembentartóját.

A TSM alkalmazását a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény teszi lehetővé, ez határozza meg a kiszabható bírság tételkereteit.

A közlekedési hatóság a közúti forgalom biztonsága érdekében a közúti járművek megengedett legnagyobb össztömegére és tengelyterhelésére vonatkozó rendelkezések megtartásával kapcsolatos ellenőrzési feladatok támogatására, az ellenőrzésre való kiválasztás előszűrése érdekében Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszert működtet.

A közlekedési hatóság a tengelysúlymérő-rendszer keretében kezeli a következő adatokat:

a) a jármű honossága, rendszáma,

b) a jármű össztömege és tengelyterhelése,

c) a jármű tengelyeinek száma, a tengelyek közötti távolság,

d) az úthasználat helye és ideje,

e) a jármű áthaladási sebessége.

Amennyiben a tengelysúlymérő-rendszer keretében végzett mérés alapján szabályszegés gyanúja vélelmezhető, a fenti adatokat a jármű hatósági ellenőrzésre való kiválasztása érdekében jelzi a közúti ellenőröknek.

 

A pontosabb büntetési tételeket egy hamarosan megjelenő kormányrendelet fogja meghatározni. A beépített szenzorok pontosságára vonatkozó tűréshatárt és annak mértékét az előszűrő rendszer működése során gyűjtött adatokból lehet majd megállapítani és jogszabályban rögzíteni.

Műszaki tulajdonságai miatt a TSM rendszer a mérés időpontjában alapvetően a 3500 kg-ot meghaladó össztömeggel közlekedő járművekkel szemben lesz alkalmazható objektív szankcionálásra. A rendszer azonban alkalmas lesz arra, hogy a 3500 kg-nál alacsonyabb össztömegű járművek esetében riasztást küldjön a mozgó közúti ellenőri csoportoknak, amennyiben azok mért tömege meghaladja a forgalmi engedélyben meghatározott megengedett össztömeg értékét. A közúti ellenőrök az ilyen járműveket megállíthatják, megmérhetik és az üzembentartóval szemben eljárhatnak majd a későbbiekben hatályba lépő jogszabály alapján.

 

A 89 mérőpont pontos helyét az alábbi táblázat tartalmazza:

 

Sorszám

Út

Település

km szelvény

1.

10

Neszmély

67+843 km sz.

2.

1

Ács

92+710 km sz.

3.

1

Mosonmagyaróvár

165+899 km sz.

4.

2

Rétság

56+096 km sz.

5.

4

Szolnok

101+424 km sz.

6.

4

Tuzsér

333+231 km sz.

7.

5

Szeged

175+355 km sz.

8.

6

Barcs

256+590 km sz.

9.

7

Letenye

227+818 km sz.

10.

8

Rönök

182+228 km sz.

11.

12

Nagymaros/Kismaros

8+324 km sz.

12.

13

Csém

7+873 km sz.

13.

14

Vámosszabadi

6+910 km sz.

14.

21

Bátonyterenye/Vizslás

48+098 km sz.

15.

25

Ózd

75+300 km sz.

16.

26

Putnok

36+887 km sz.

17.

33

Tiszafüred

39+148 km sz.

18.

35

Tiszaújváros

20+445 km sz.

19.

37

Sátoraljaújhely

73+222 km sz.

20.

38

Tiszanagyfalu

21+320 km sz.

21.

41

Vásárosnamény

46+591 km sz.

22.

42

Biharkeresztes

53+280 km sz.

23.

43

Magyarcsanád

45+441 km sz.

24.

44

Lakitelek

29+750 km sz.

25.

44

Gyula

133+495 km sz.

26.

47

Hódmezővásárhely

206+344 km sz. bal pálya

47

Hódmezővásárhely

206+318 km sz. jobb pálya

27.

49

Pátyod

46+556 km sz.

28.

52

Dunaföldvár

61+168 km sz.

29.

53

Kisszállás

75+863 km sz.

30.

55

Pörböly

112+011 km sz.

31.

56

Mohács

52+902 km sz.

32.

58

Harkány

22+186 km sz.

33.

68

Csokonyavisonta

11+913 km sz.

34.

84

Kópháza

113+522 km sz.

35.

86

Zalalövő

26+683 km sz.

36.

89

Szombathely/Torony

7+005 km sz.

37.

150

Mosonmagyaróvár

4+716 km sz.

38.

431

Kiszombor

0+383 km sz.

39.

451

Csongrád

29+798 km sz.

40.

8

Márkó

58+685 km sz.

41.

M85

M85 Enese

10+644 km sz. bal pálya

M85

M85 Enese

10+670 km sz. jobb pálya

42.

860

Szeleste/Ölbő

96+008 km sz. bal pálya

860

Szeleste/Ölbő

95+981 km sz. jobb pálya

43.

M1

M1 Biatorbágy

18+073 km sz. bal pálya

M1

M1 Biatorbágy

17+543 km sz. jobb pálya

44.

M1

M1 Tata

63+676 km sz. bal pálya

45.

M1

M1 Bábolna

91+686 km sz. jobb pálya

46.

M1

M1 Bőny

104+355 km sz. bal pálya

M1

M1 Bőny

104+329 km sz. jobb pálya

47.

M1

M1 Levél

163+696 km sz. bal pálya

M1

M1 Levél

163+670 km sz. jobb pálya

48.

M3

M3 Mogyoród

23+569 km sz. bal pálya

49.

M3

M3 Mogyoród

17+674 km sz. jobb pálya

50.

M3

M3 Gyöngyöshalász

78+195 km sz. bal pálya

51.

M3

M3 Gyöngyöshalász

77+190 km sz. jobb pálya

52.

M3

M3 Polgár

169+112 km sz. bal pálya

53.

M3

M3 Polgár

166+809 km sz. jobb pálya

54.

M3

M3 Kálmánháza

215+104 km sz. bal pálya

55.

M3

M3 Kálmánháza

213+520 km sz. jobb pálya

56.

M30

M30 Miskolc

22+175 km sz. bal pálya

M30

M30 Miskolc

21+960 km sz. jobb pálya

57.

M35

M35 Hajdúböszörmény

29+828 km sz. bal pálya

M35

M35 Hajdúböszörmény

29+853 km sz. jobb pálya

58.

M43

M43 Szeged

16+842 km sz. mindkét pálya

59.

M7

M7 Martonvásár

28+283 km sz. jobb pálya

60.

M7

M7 Polgárdi

82+234 km sz. bal pálya

M7

M7 Polgárdi

82+208 km sz. jobb pálya

61.

M7

M7 Balatonszárszó

127+149 km sz. bal pálya

62.

M7

M7 Zamárdi

110+778 km sz. jobb pálya

63.

M7

M7 Balatonkeresztúr

168+095 km sz. bal pálya

64.

M7

M7 Balatonkeresztúr

166+691 km sz. jobb pálya

65.

M7

M7 Becsehely

224+882 km sz. bal pálya

M7

M7 Becsehely

224+832 km sz. jobb pálya

66.

M8

M8 Dunaújváros

78+908 km sz. bal pálya

M8

M8 Dunaújváros

78+880 km sz. jobb pálya

67.

M9

M9 Bogyiszló

14+448 km sz. mindkettő

68.

M0

Budapest

32+355 km sz. bal pálya

M0

Budapest

32+560 km sz. jobb pálya

69.

M0

Budapest

71+935 km sz. bal pálya

70.

M0

Budapest

70+175 km sz. jobb pálya

71.

M1

Abda

131+600 km sz. bal pálya

72.

M3

Gödöllő

28+650 km sz. bal pálya

73.

M3

Hatvan

51+900 km sz. jobb pálya

74.

M7

Velence

43+850 km sz. bal pálya

M7

Velence

43+960 km sz. jobb pálya

75.

2

Parassapuszta (Hont)

74+800 km sz. ±300 m

76.

21

Somoskőújfalu

62+850 km sz. – 63+260 km sz.

77.

22

Balassagyarmat

19+880 km sz. – 20+480 km sz.

78.

22

Balassagyarmat

24+600 km sz. ±300 m

79.

4252

Méhkerék

4+300 km sz. – 3+700 km sz.

80.

4455

Battonya

5+950 km sz.

81.

47

Tépe

27+350 km sz. ±300 m

82.

87

Kőszeg

49+660 km sz. ±300 m

83.

89

Bucsu

11+000 km sz. – 11+800 km sz.

84.

M1

Hegyeshalom

171+190 km sz. bal pálya

85.

M1

Hegyeshalom

170+100 km sz. jobb pálya

86.

M43

Csanádpalota

55+900 km sz. bal pálya

87.

M43

Csanádpalota

53+550 km sz. jobb pálya (VJT)

88.

M70

Tornyiszentmiklós

18+600 km sz. ±300 m

89.

4

Vecsés

28+410 km sz. bal pálya

 

A fenti (29,9 milliárd forintból megvalósuló) 89 mérőhelyből 74 az útdíj-ellenőrzési (UD) rendszerhez tartozó kapukra épül, kettőt VJT-portálra (változtatható jelzésképű tábla) szerelnek, a maradék 13 kontrollpontnak pedig teljesen új tartószerkezetet állítanak az utak fölé. A járműveket figyelő és azonosító kamerák csak egyik elemei lesznek a rendszernek, minden egyes helyen szenzorokat építenek az útburkolatba, valamint felállítanak egy „központi hatósági ellenőrző rendszert”, ehhez futnak be a mérőpontokról az adatok.

A tesztüzem már elindult, az előszűrő funkciót ellátó első mérőegységek üzembe helyezése megtörtént. A járművek megállítását nem igénylő, automatikus méréssel történő ellenőrzésére irányuló - az objektív felelősség elve alapján működő teljes - automatikus üzemmód elindítása 2017 szeptemberétől várható.

Joomla! hibakereső konzol

Hibák

Munkamenet

Profilinformációk

Memóriahasználat

Adatbázis lekérdezések